Simpananku

Anakku

Lilypie First Birthday tickers
mintk tulun ye....like page ini NURISA COLLECTION

HIDAYAH TAK LEKAT

Kot rasa hati tu liat sangat nak terima teguran atau nasihat, check diri balik. Adakah termasuk dalam golongan ini?

KISAH SUAMI CURANG DENGAN ALASANNYA

Viral di fb semalam kisah suami mah yang curang kerana mah sudah tak bergetah.

Hari ni, viral pula kisah surat balasan dari mah, yang agak kelakar dan kreatif juga.

Untuk aku, alasan kecantikan yang sudah pudar, menunjukkan betapa lelaki itu cuma cinta nafsu. Cinta yang tak ikhlas.
Kenapa?
Sebab begitu mudah sekali mata si suami kabur dengan pengorbanan isteri yg mengorbankan kerjaya, hidup dan kecantikannya, hanya untuk suami.

Untungnya si suami, isteri memaafkannya dengan begitu mudah sekali, walaupun dicurangi selama 6 tahun lamanya. Malah telah dihina maruahnya dengan membandingkan sesuatu yang patut menjadi rahsia suami isteri. Aku percaya, si suami telah menceritakan kelemahan isteri kepada kekasih gelapnya.

Kalau aku berada di tempat mah, itu tidak boleh dimaafkan. Dan aku tak rela, suami yang berzina hidup sebumbung dengan aku lagi.

Suami, kalau mahu isteri cantik, bantulah isteri menjadi cantik. Begitu juga sebaliknya. Bukan curang jalannya.

BEBAN

Entah kenapa, malam ini rasa nak menangis..

Tapi aku bukan orang yang pandai menangis.

Kbai.

KUCING TUA VS KUCING MUDA

Bagaimanakah caranya untuk menjadi gembira?

Ada dua ekor kucing yang tinggal di pinggiran jalan di sebuah kota. Seekor kucing tua. Seekor kucing muda. Pada suatu petang, sedang berehat-rehat, kucing tua itu tadi terlihat kucing muda terpusing-pusing dalam cuba mengejar dan menangkap ekor sendiri. Kucing tua tu pun pelik lalu bertanya

“Nak, apakejadahnya kau buat tangkap ekor sendiri tu?”

Kucing Muda itu menjawab “Saya baru balik dari kursus yang membincangkan tentang falsafah kucing peringkat antarabangsa. Pensyarah kat situ bagitau bahawa perkara yang paling utama dalam kehidupan seekor kucing adalah kegembiraan; dan kegembiraan itu terletak pada ekor kita. Sebab tu saya cuba tangkap ekor saya ni. Kalau dah dapat nanti bermakna saya akan dapat kegembiraan yang berkekalan,”

“Nak, mungkin aku tak setuah kau yang dapat pergi kursus dan belajar tentang falsafah hebat macam tu; tapi sepanjang hidup aku, aku juga sedar bahawa; betul lah yang kegembiraan kita terletak pada ekor kita ni. Cuma aku tak kejar macam kau. Sebab aku tau, semakin aku kejar ekor aku ni, ia semakin lari dari aku. Tapi kalau aku hanya berjalan dan berhidup seperti seharusnya, ekor ni pun sentiasa je ikut aku tanpa disuruh pun,”  Sambil tergelak kecil, Si Kucing Tua menjawab steady.

Kucing Muda itu terdiam sejenak. Lalu dia beredar perlahan, pura-pura macam tak pernah buat benda kelakar lalu tunduk memerhati di celahan lubang kot ada bebayang tikus untuk dijadikan lauk makan tengahari. Sambil si Kucing Tua yang dah banyak pengalaman hidupnya yang boleh agak apa Kucing Muda tu nak buat seraya berkata;

"Tangkap lebih sikit. Boleh buat satey"


Aku terjemah cerita kat atas ni dari buku, Your Erroneous Zones, 1976 - Wayne Dyer. Kecuali dari perenggan ke-5

p/s: aku copy cerita ni dari blog Perempuan Jomblo. Kudos to her.

JODOH

Jodoh.

Sudah tertulis di luh mahfuz.

Pertemuan, percintaan, perkahwinan, perpisahan...itu semua berkait jodoh.

Ada orang jodohnya dengan pasangan, sepanjang hayat, sehingga hujung nyawa. Ada orang separuh hayat pun tak ada. Memilih berpisah hidup.

Anehnya jodoh.
Kadang-kadang kita sedar, jodoh kita tak baik, tapi hati degil memilih dia.

Kadang-kadang rasa yang ada hilang tiba-tiba.

Kadang-kadang hati terus bertahan walaupun luka terus menerus di tempat yang sama.